28. Het ijzeren paard

Venster 28

De in Engeland begonnen industriële revolutie verspreidde zich omstreeks 1850 over Europa met name België; Duitsland en Frankrijk. Het waren de mijnstreken, die als eerste de verworvenheden toepasten en zich razendsnel ontwikkelden. Deze ontwikkelingen vroegen ook om meer en betere verbindingen, om meer goederen sneller te kunnen vervoeren. Een van de gezochte verbindingen was die tussen Londen en Berlijn. Deze verbinding werd gepland via Vlissingen, Den Bosch; Nijmegen; Ruhrgebied. Een klein stukje uit deze verbinding was gepland tussen Den Bosch; Heesch; Grave; Nijmegen. Maar het liep niet helemaal volgens plan.

In Oss wilden enkele ondernemers de spoorlijn via Oss laten lopen. Zij investeerden in de spoorlijn en wisten er voor te zorgen, dat de spoorlijn niet via Heesch maar via Oss ging lopen. Dat betekende dat de spoorlijn ook eerder de oversteek over de Maas moest gaan maken. En dus ging het traject niet meer langs Grave maar langs Ravenstein.

afbeelding 47

Er waren wel enkele hobbels te nemen. Bij Huisseling moest de spoorlijn op pijlers om de Beerse Maas de mogelijkheid te geven zijn loop te blijven vinden (afb. 47.). Die Beerse Maas was tevens de reden waarom de spoorlijn (nu nog) op een dijk ligt (zie ook venster 23).

Het traject passeerde Ravenstein westelijk en doorkruiste het benedenste hoornwerk van de oude vestingwerken. De traject-bepalers hadden daar weinig moeite mee, “je moet er wat voor over hebben…” leek de leus.

afbeelding 48

Het station van Ravenstein kwam opvallend ver van het stadje te liggen, noodgedwongen. De stoomtreinen hadden namelijk een aanloop nodig om de verhoging naar de Maasbrug te kunnen nemen. De brug zelf werd aangelegd omstreeks 1870 (afb. 48.). De Engelse investeerder Brogden liet de brug ontwerpen en bouwen met vooral Schots personeel. Deze Schotten zorgden er voor dat de brug in de volksmond de Whiskybrug werd genoemd.

afbeelding 49

 De officiële naam is “Edithbrug”, genoemd naar de dochter van de investeerder. De brug werd pas in 1881 daadwerkelijk in gebruik genomen (afb. 49).