E nieuws september 2017

24 oktober: De Maas als vriend en vijand
De Heemkundekring organiseert op dinsdag 24 oktober een lezing over De Maas als vriend en vijand, door Henk Buijks. Aanleiding is een nieuw wandel- en fietsroute die onlangs is geopend. Op 28 locaties tussen Grave en Gewande zijn infopaneeltjes geplaatst met historische informatie. Het verhaal van Henk Buijks gaat over de grillige regenrivier de Maas die een stempel op het Noordoost-Brabant drukte. Het ging vooral om wateroverlast, als gevolg van dijkdoorbraken, maar ook om de werking van de overlaten bij Beers en Katwijk. Via de overlaten baande een tweede,”groene” rivier zich een weg door Noordoost-Brabant in de richting van Den Bosch. Die rivier manifesteerde zich soms enkele maanden per jaar. Pas in 1941 werd de laatste overlaat gesloten, met grote, vooral positieve, gevolgen. Maar sinds de bijna-watersnoden van 1993 en 1995 en de toenemende signalen van klimaatsverandering heeft de rivier weer meer ruimte nodig. Henk Buijks, regiohistoricus in dit deel van Brabant, vertelt het verhaal van de Maas en “de Beers” aan de hand van ruim 150 foto’s, kaarten en documenten. De lezing begint om 20 uur en de locatie is de brouwerij in de molen van Ravenstein. Alle leden en andere belangstellenden zijn van harte welkom.

Rabo Clubkas Campagne.
Leden van de Rabobank kunnen van oktober tot en met oktober 2017 stemmen op de verenigingen en/of stichtingen die zij een warm hart toe dragen. Ook dit jaar doet de Heemkundekring mee aan de Rabobank Clubkas Campagne. Uiteraard hopen we op veel steun voor onze activiteiten, zoals archeologisch onderzoek, stadswandelingen, een historisch magazine en een beeldbank.

Pop-Up Erfgoedhuis
Tussen 12 en 21 oktober 2017 is het Pop-Up Erfgoedhuis open. Dit is tijdelijk gehuisvest in het voormalige Stadsarchief, aan de Peperstraat 12 in Oss. Er worden hier verschillende activiteiten georganiseerd rondom het erfgoed van de huidige gemeente Oss, zoals de Nationale Archeologiedagen op 13 en 14 oktober. Op zaterdag 21 oktober is er een Erfgoeddag waarbij het erfgoed van Oss, in de meest brede zin van het woord, centraal staat. Meer informatie: www.stadsarchiefoss.nl.

Erfgoedcolleges
Erfgoed Brabant organiseert dit najaar colleges over: de Zuiderwaterlinie (26 oktober), Cultuurhistorische belangen bij natuurontwikkeling (23 november) en De ontwikkeling van boerderij naar boerderette (21 december). Kosten: €15,- per college. Locatie: Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Meer informatie: Monique Groot: moniquegroot@erfgoedbrabant.nl