Truckfabriek bij het spoor

De schaalvergroting in de landbouw had ook gevolgen voor de vele melkfabriekjes uit het begin van de twintigste eeuw. De ene na de andere fusie kwam tot stand. Ook in Ravenstein fuseerde de melkfabriek met Berghem en kwam de fabriek nabij het station leeg te staan. Maar niet voor lang. Door de sterk groeiende economie was er volop vraag naar fabriekspanden. In de voormalige melkfabriek vestigde zich een vrachtwagenbouwer: Hogra (afb. 65.).

Heemkundekring Land van Ravenstein, truckfabriek

Afbeelding 65

De naam Hogra was een samenstelling van de twee zakenpartners in het vrachtwagen-project: de heer A.W. van Hoek en mevrouw Gravelaar. Mevrouw Gravelaar was de voormalige echtgenote van margarinefabrikant Antoon Jurgens. Zij zorgde voor het kapitaal, hij voor de ideeën.

Van Hoek werkte eerder bij NV Motorkracht in Eindhoven, die het vrachtwagenmerk Magirus-Deutz importeerde. Als directeur van dit bedrijf merkte Van Hoek, dat er een markt was voor een zwaarder type vrachtauto. Het Eindhovense bedrijf ontwikkelde daarom zelf een zwaarder type: de MK. Het project faalde. Van Hoek was echter overtuigd van zijn gelijk en begon met nieuw kapitaal onder de naam Hogra aan een nieuw project. Als vestigingsplaats koos hij voor de leegstaande melkfabriek aan de Stationssingel in Ravenstein. In 1954 kwam er een proefmodel op de weg.

Vanaf ongeveer 1958 werd de concurrentie op de markt voor vrachtwagens steeds sterker. Uiteindelijk stopte het bedrijf in 1959 met de productie.  Anno 2010 zijn er nog een paar Hogra-vrachtwagens bij particuliere verzamelaars.

Heemkundekring Land van Ravenstein, truckfabriek

Afbeelding 66

Heemkundekring Land van Ravenstein, truckfabriek

Afbeelding 67

Op hetzelfde terrein verrees later het nationale distributiestation van BMW Nederland. Ook andere bedrijven vestigden zich aan de Stationssingel zoals meubelfabriek Salet (afb. 66.) en schoenenfabriek Ravo (afb 67.).

Scroll naar boven