E nieuws februari 2020

12 februari: lezing over armenzorg.
Hoeveel armen waren er in het Land van Ravenstein en welke ondersteuning kregen ze? Op die vragen krijg je op woensdag 12 februari een antwoord. Anemarie van Lith-Droogleever Fortuijn geeft voor de Heemkundekring een lezing over armenzorg in het Land van Ravenstein in de 18e eeuw. Zij heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Haar conclusie was dat een groot deel van de bevolking een marginaal bestaan had en gemakkelijk onder de armoedegrens kon zakken. De armenzorg bestond onder andere uit brood, kleding, brandstof of geld. Zie ook het artikel in Tussen Maas & Erfdijk van augustus 2019. De lezing begin om 20 uur in de molen (Stadsbrouwerij Wilskracht).

Filmpjes voor het nageslacht
Naast foto’s wil de Heemkundekring filmmateriaal voor het nageslacht bewaren. Daarom hierbij een oproep voor films van 8 en 16 mm van evenementen en personen uit het (nabije) verleden. De werkgroep Beeldarchivering laat deze films digitaliseren. Eventueel worden ze vertoond op de fotobank. U kunt een e-mail sturen naar beeldarchivering@gmail.com. Of bellen met een van de leden van de werkgroep: Marja van den Broek 0486-412163, Rop van de Burgt 0486-436991 of Jacques Leverdingen 0486-411023.

Voor de agenda
18 maart          Ledenvergadering in de molen (Stadsbrouwerij Wilskracht).
1 april              Raadhuis, Opening foto-expositie sport en sportverenigingen in Groot-Ravenstein.
2 april              Raadhuis, Presentatie boek ‘Ravenstein 1360-2020’.

Cursusdag 75 jaar Bevrijding in Brabant
Professor Arnoud Jan Bijsterveld en Jan van Oudheusden geven op 21 april college over de Tweede Wereldoorlog in Brabant. De cursus is in de LocHal in Tilburg en kost € 82,50 (inclusief lunch). Meer informatie: https://www.hovobrabant.nl/cursussen/994-75-jaar-bevrijding-in-brabant.

Studiedag Merovingers
Op 29 maart organiseert het Noord-Brabants Archeologisch Genootschap een studiedag voor (amateur)archeologen met als thema: ‘Merovingers tussen hemel en aarde in het gebied tussen Maas en Schelde’. Meer informatie volgt later.