Jacobus van der Schlossen
Geplaatst op 14 December 2013
Boek; Zwartmakerij in het land van Ravenstein
Kobus van der Schlossen en het pact met de duivel
Soms sloeg hij genadeloos toe, soms toonde hij zich opmerkelijk mild. Kobus van der Slossen was hoofdman van een bende die in de zeventiende eeuw het Land van Ravenstein onveilig maakte. Dat het lang duurde voordat Van der Slossen werd gepakt, verbaasde niemand: Kobus had een pact met de duivel gesloten.
De Zwarte Bende werden ze wel genoemd omdat ze hun gezicht met roet zwart maakten voordat ze op rooftocht gingen. Midden in de nacht liet de bende een karrenwiel tegen de voordeur van rijke boeren aan knallen, om vervolgens in huis toe te slaan. Kobus en zijn mannen waren dan ook beducht in deze contreien.
Maar er is ook het verhaal over de oude weduwe die geldzorgen had en waarbij Kobus als voorbijganger had aangeklopt. Hij had er onderdak gekregen, hoorde van haar geldzorgen en kwam later bij haar terug om het juiste bedrag af te leveren. Had hij dan toch het hart op de juiste plek?
Menigeen die slachtoffer werd van het geweld van Kobus en zijn mannen zou dat met kracht hebben ontkend. Bovendien bleef het verhaal over het mysterieuze pact met duivel rondwaren. Juist daardoor had Kobus toverkracht gekregen zodat hij kon ontsnappen in de bossen van Slabroek. Voor de ogen van gendarmen sprong Kobus in een ven en veranderde in een bos biezen. Door zijn sprong en transformatie “brobbelde” het water nog na. De plek heet nog altijd Brobbelbies.
Pact of niet, uiteindelijk werd Kobus gepakt en terechtgesteld. Op de markt van Ravenstein werd hij geradbraakt en opgehangen. Vlak voordat dat gebeurde, gaf hij het toegestroomde publiek twee adviezen mee: stuur je kinderen nooit zonder een cent naar een markt of kermis (“want zo heb ik het stelen geleerd”). En: heb een hond. (“De honden hebben me ’s nachts vaak verjaagd”).
Meer weten? Op de studiezaal in Grave staat “Zwartmakerij in het Land van Ravenstein, De geschiedenis van Jacobus van der Schlossen” van Reggie Naus. Veel informatie komt uit dit boek
Dit artikel is overgenomen van de website van het BHIC