E nieuws december 2018

15 december: Wandeling Duister Ravenstein met verrassingen.
Het klinkt geheimzinnig: een wandeling door duister Ravenstein. De Heemkundekring organiseert hem dit jaar weer. Je dwaalt met een speciale gids door het stadje waarbij je verrassingen tegenkomt. De wandeling op zaterdag 15 december begint om 19.30 uur bij het Raadhuis en duurt ongeveer anderhalf uur. Aanmelden kan op 15 december vanaf 19 uur in het Raadhuis bij het TIR. Kosten: € 4 per persoon. Info: 06-36000252 of stadswandelingen@heemkunderavenstein.nl.

Voorwerpen voor expositie gevraagd
Dit voorjaar houdt de werkgroep Beeldarchivering een tentoonstelling in het raadhuis met als thema: Onderwijs. Naast de foto’s zijn er voorwerpen te zien die met school te maken hebben. Zijn er leden (of anderen) die nog aardige voorwerpen hebben en die ze willen uitlenen voor een paar maanden? Maak er dan een foto van en stuur die naar: beeldarchivering@gmail.com. We nemen contact op als we het voorwerp kunnen gebruiken voor de expositie.

Foto-avond in bibliotheek
De bibliotheek organiseert in samenwerking met de Heemkundekring (werkgroep Beeldarchivering) een foto-avond op 28 januari 2019. Met historische foto’s van de Walstraat en de Marktstraat, jeugdvakantiewerk, carnaval en de viering van 600 jaar Ravenstein.

Archeologie in de achtertuin
In Oss en in Grave zijn tentoonstellingen over archeologische vondsten uit onze omgeving, waarbij vrijwilligers een grote rol speelden. In Grave nog tot 3 februari 2019 te zien: Archeologie in onze achterTuijn. Een expositie over 50 jaar vrijwilligers in de archeologie, hun belangrijkste opgravingen, meest bijzondere vondsten en hun grote inspirator Wim Tuijn. In het Graafs Museum, St. Elisabethstraat 10a, Grave. De tentoonstelling Bagger gaat over archeologische vondsten bij Kessel; in Museum Jan Cunen te Oss, tot 20 januari 2019.

Lezing over struikrovers
Op 8 januari 2019 om 20 uur organiseert de NGV (Nederlandse Genealogische Vereniging) een lezing in Nijmegen: Struikrovers in het Gelders-Brabants grensgebied. Over de georganiseerde criminaliteit van de Betuwsche Bende, de Geldersche en Bossche bende, de Bokkenrijders enz.
Entree is € 4,00, inclusief koffie/thee. Het adres: Meijhorst 7039, 6537 EP Nijmegen. Er is voldoende parkeerruimte.